THE MORALOGY FOUNDATION
Contact
Access
JAPANESE
facebook
twitter
Instagram
youtube
SDGs
About us
Research
Moral Education
Activities
Publication
New Morals
HOME
Contact
Access
About us
Overview / Structure
Message of the President
Programs
History
Our Vision
Research
Moral Science Study Meeting
Greeting from the Director
Section / Member Introduction
Research Center for Moral Science
Life and the Environment Section
Social Science Section
Human Studies Section
Education Section
Chikuro Hiroike Studies Section
History Section
Traditional Culture Section
Research Information
Moral Science Study Meeting
Moral Science Colloquium
Moral Science Research Forum
Studies / Publication
Studies in Moralogy
Published Works by Members
Moral Education
School Education
Moral Education Society
Upskilling Program
Teacher Training Seminar for Moral Education
Lifelong Learning
Teacher Training Seminar for Japanese Education
School Dispatch of Instructors
Social Education
Seminar
Individual
Corporate
Youth
Lecture
Lecture
Special Talk
Activities
News from Moralogy Network
Business Network
Youth Activities
Nationwide Clean-up Campaigns
Hand-in-Hand Donation for UNICEF
Family Education
Family Bonds Campaign
Call for Essays on Family Bonds
Respect for Senior Campaign
Publication
Publication
Online Book Store of Moralogy
New Morals
Booklet "NEW MORALS"
Words that nurture the mind
JAPANESE
道徳の授業:相互理解・寛容
B5(b4)相互理解・寛容
※( )内は中学校キーワードの分類記号
補助テーマ
譲り合う,互敬,相談,支えあい,切磋琢磨,相談相手,心のキャッチボール,つながり,助け合い,補う心,他者に学ぶ,運命共同体,「聴く」と「聞く」
目次
安心感と満足感を与える
自分が好きなことは人も好き?
理解するということ
思いやりの技術
話の聞き役になる
お互いの価値を認め合う
百パーセント相手の立場に立てない
“聴く”と“聞く”は違います
自分らしく生きる勇気
違った生き方や考え方も尊重したい
相手の能力に気づく
耳の痛いことがあれば自分を磨く砥石
人生の主人公は自分
支え合い、育ち合う
広い視野で学んでいこう
相手を理解するために
「家族」であることの意味
支え合って生きる
介護する人の成長
自分と違う相手を理解するとき
相手を理解することは自分を知ること
老いを当たり前のことと受容する
老いを理解する
人が喜ぶことが自分の喜びにもなる
喜びの源
人生の「主役」と「脇役」
「災害に強い町づくり」とは
聞き上手なお父さん・お母さん
わずかな時間を惜しむあまりに
「つながり」の再構築
受け取りやすいボールを投げる
お年寄りを支える地域の力
共に育つ心で
悲しむ心に関わるとき
支えられて生きる
聴き役に徹する
道徳の授業トップ