THE MORALOGY FOUNDATION
Contact
Access
JAPANESE
facebook
twitter
Instagram
youtube
SDGs
About us
Research
Moral Education
Activities
Publication
New Morals
HOME
Contact
Access
About us
Overview / Structure
Message of the President
Programs
History
Our Vision
Research
Moral Science Study Meeting
Greeting from the Director
Section / Member Introduction
Research Center for Moral Science
Life and the Environment Section
Social Science Section
Human Studies Section
Education Section
Chikuro Hiroike Studies Section
History Section
Traditional Culture Section
Research Information
Moral Science Study Meeting
Moral Science Colloquium
Moral Science Research Forum
Studies / Publication
Studies in Moralogy
Published Works by Members
Moral Education
School Education
Moral Education Society
Upskilling Program
Teacher Training Seminar for Moral Education
Lifelong Learning
Teacher Training Seminar for Japanese Education
School Dispatch of Instructors
Social Education
Seminar
Individual
Corporate
Youth
Lecture
Lecture
Special Talk
Activities
News from Moralogy Network
Business Network
Youth Activities
Nationwide Clean-up Campaigns
Hand-in-Hand Donation for UNICEF
Family Education
Family Bonds Campaign
Call for Essays on Family Bonds
Respect for Senior Campaign
Publication
Publication
Online Book Store of Moralogy
New Morals
Booklet "NEW MORALS"
Words that nurture the mind
JAPANESE
道徳の授業:節度・節制
A3(a2)節度・節制
※( )内は中学校キーワードの分類記号
補助テーマ
節度,節制,自制,遠慮,とらわれ,ゆとり,熱心,自己像,心を解きほぐす,自尊心,自己規制,心身鍛錬,短気,無思慮,思惑,心身の健康,心の習慣、ムリ・ムダ・ムラ
目次
多忙は人を高慢にする、高慢は人を不幸にする
遠慮深い人・あつかましい人「遠慮」の中身
心をしずめる三秒間
ゆとりある人は慕われる
「自己イメージ」を考える
これを機会に自分は悪口を言わない
誤解をされても「反省」
違いを理解する
自己像に縛られていませんか
熱心の弊害――とらわれの心・ゆとりある心
「心の歩調」を合わせる
人の「思い」に心を向ける
「思い込み」へのとらわれ
「もったいない」の復権を
「とらわれの心」に気づく
「心」が亡くなると……
環境問題解決の鍵は「心」
木を見て森を見ず
自分勝手な思いやり
譲る心
「お先にどうぞ」の心―時間のプレゼント
「七度探して人を疑え」という戒め
「満腹ネズミ」になっていませんか?
周囲に向ける「心のゆとり」
心の均衡を取り戻す
他者の過失も、自分を見つめ直す機会に
「人のため」という視点が喜びを生む
真の「自分らしさ」とは
「よかれ」という思い込み
自分の心づかいを改める
「思い込み」と「思いやり」
心をゆるめる
主体的に受けとめる
道徳の授業トップ