THE MORALOGY FOUNDATION
Contact
Access
JAPANESE
facebook
twitter
Instagram
youtube
SDGs
About us
Research
Moral Education
Activities
Publication
New Morals
HOME
Contact
Access
About us
Overview / Structure
Message of the President
Programs
History
Our Vision
Research
Moral Science Study Meeting
Greeting from the Director
Section / Member Introduction
Research Center for Moral Science
Life and the Environment Section
Social Science Section
Human Studies Section
Education Section
Chikuro Hiroike Studies Section
History Section
Traditional Culture Section
Research Information
Moral Science Study Meeting
Moral Science Colloquium
Moral Science Research Forum
Studies / Publication
Studies in Moralogy
Published Works by Members
Moral Education
School Education
Moral Education Society
Upskilling Program
Teacher Training Seminar for Moral Education
Lifelong Learning
Teacher Training Seminar for Japanese Education
School Dispatch of Instructors
Social Education
Seminar
Individual
Corporate
Youth
Lecture
Lecture
Special Talk
Activities
News from Moralogy Network
Business Network
Youth Activities
Nationwide Clean-up Campaigns
Hand-in-Hand Donation for UNICEF
Family Education
Family Bonds Campaign
Call for Essays on Family Bonds
Respect for Senior Campaign
Publication
Publication
Online Book Store of Moralogy
New Morals
Booklet "NEW MORALS"
Words that nurture the mind
JAPANESE
道徳の授業:規則の尊重・遵法精神・公徳心
C1(c1)規則の尊重・遵法精神・公徳心
※( )内は中学校キーワードの分類記号
補助テーマ
道徳,報告,個人と団体,相談,自由と権利,義務と責任,基本的なルール,公衆道徳,エチケット,マナー,「第三者」への心配り
目次
権利はモラルの実行から生まれる
責任を感じる範囲を広げる
報告・連絡・相談が大切
最低限の基本的なルール
個人と団体の倫理
同じ目の高さ、心の高さで
一人ひとりのモラルが社会を変える
窓が一枚割れていると……
大人を見つめる子供の目
皆がやっていることだから
ならぬことはならぬ
「希望」がもたらす力
不祥事が起こらない集団づくりのために
「正しいこと」にご用心
相手の立場に立った交通指導
「江戸しぐさ」に学ぶ思いやり
心は使えば使うほど豊かになる
「第三者」に心を向ける
他人に率先して行う勇気をもつ
「正しいこと」にご用心
道徳の実行は家庭から
道徳とはいったいなんでしょうか
家庭は小さくても重要な「社会」
道徳の授業トップ